вторник, 29 ноември 2011 г.

Интерактивна бяла дъска-какво е това?

Днес, образованието играе важна роля в живота на всеки човек. Поради това е необходимо всяка образователна институция да осигури добра среда за обучение, използвайки най-новите технологии. А именно вместо черните дъски, съпровождани от мръсотия и тебеширен прах, пред учениците да стои лъскав бял сензорен екран, включен към компютър, свързан с мултимедиен проектор. 
Тази съвременна система дава възможност на учениците и учителите да пишат и рисуват лесно и чисто в реално време, да запаметяват промените, да изпращат на всички участници в обучението  бележки по материали от учебното съдържание в лесно достъпен компютърен формат. Също така върху големият дисплей, наподобяващ традиционна бяла дъска може да се изнасят лекции, да се прожектират презентации и различни схеми, диаграми, таблици, карти и други помощни средства. За разлика обаче от стандартните бели дъски и прожекторни екрани,  повърхността на интерактивните е чувствителен на допир екран, върху който, чрез докосване може да се манипулира така, както това се извършва с помощта на компютърна мишка върху дисплея на компютъра. Върху дъската, например може да се отварят папки, да се преместват обекти от едно на друго място и да се рисуват линии, символи и овали и т.н. Някои от по-модерните модели дават възможност за разпознаване на допира на няколко ръце или предмети едновременно.
Това дава възможност на ръководените субекти да участват активно в учебният процес. Така се създава една приятна среда за учениците с помощта на интерактивни методи и технологии.




Тази образователна технология е въведена в началото на 1990 година, и до днес продължава да се развива и популяризира. Към днешна дата, използването на интерактивни бели дъски е широко разпространено в редица европейски държави и неизменна част от съвременните методи за бизнес презентации и преподаване в училищата от западната част на континента. За нашата страна обаче този тип техника е сравнително ново явление, чиито достойнства започват да придобиват популярност едва напоследък.
Представените у нас марки не са много и на практика се свеждат до 3М, Hitachi, Interwritе Learning и Privileg, но предлагане все пак има и то обхваща разнообразни решения, които могат да вършат отлична работа за всякакви задачи не само в образователните институции, но и в най-различни организации, където се провеждат някакъв вид обучения.
Според специалистите,подобен род иновативно обучение увеличава посещаемостта в класовете и ангажира самите ученици в по-активното усвояване на преподавания материал.Не е за пренебрегване и възможността за интеграция с информационните системи,въведени в училищата и използвания софтуер,както и удобството за електронен пренос на материалите създадени в час - по електронна поща или чрез друг цифров носите,като се използва свързания с дъската компютър.Освен това интерактивните дъски са много универсални-приложението им не се ограничава само до работа в училищата – те могат да се използват навсякъде,където се провеждат срещи,презентации и обучения.





Видове интерактивни бели дъски

Resistive membrane whiteboard - Тя се състои от гъвкава бяла повърхност на панела, който има два съпротивителни листа покрити с материали, разделени от малко празно пространство, за да произведе чувствителна на допир мембрана. Resistive membrane whiteboard могат да бъдат докосвани с пръсти или с помощта на острие за писане, наподобяващо химикалка или маркер, за да се направят желаните промени на екрана. Всяко движение при натиск на пръст или писалка върху бялата дъската pressure of the object over the display screen surface.

Electromagnetic whiteboard - Те наподобяват конвенционалите бели дъски. Притежават твърда повърхност и се отличават с подредбата на мрежовите и електрическите кабели под повърхността на дъската. Вградените кабели влизат в контакт с една серпентина на върха на писалката, за да идентифицират X и координати на писеца. Върху електромагнитните бели дъски може да се пише и рисува с нормална писалка. Съществуват специални battery-operated писалки или магнитни писалки, с които качеството на работа върху електромагнитната повърхност е по-добра. Тези бели дъски използват специални магнитно-сензорни устройства за откриване на сигнали, генерирани от магнитни писалки, които след това се изпращат обратно към компютъра.

Laser scanner whiteboard -  Този вид интерактивна бяла дъска има твърда повърхност за писане. Тя използва инфрачервени лазерни скенери за установяване на движение на писалката върху повърхността. Тези лазерни скенери са монтирани в горната част на дъската. Използват се специално кодирани флумастери, чиято позиция се регистрира лесно. По този начин се осъществява ефективно взаимодействие между повърхността и писалката.

Infrared optical whiteboard Този вид дъска използва инфрачервена оптична технология за проследяване на движението на пръст или писец върху екрана. Повърхността му може да бъде изградена от всякакви материали. При осъществяване на натиск над нея се произвежда инфрачервена светлина. След това информацията се манипулира от софтуер, за да открие движението на маркера.

Capacitive whiteboard - Този вид използва технология, подобна на тази на електромагнитните бели дъски. В този тип кабелите са подредени зад борда. Координатите и  на пръстите на ръцете се изчисляват въз основа на взаимодействието между проводниците и върха на пръстите.

Ultrasonic whiteboard - В системата на ултразвуковите бели дъски стоят два предавателя и два приемника, разположени е четирите ъгъла на борда. Сигналите се предават от повърхността към приемниците, които от своя страна препращат информацията към контролера.

Ultrasonic and infrared type whiteboard - Тя произвежда както ултразвук, така и инфрачервена светлина при натиск на повърхността от маркер или писец, които трябва да са специално приспособени.

Digital whiteboard - При нея се използва дигитален писец, с вградени инфрачервени камери, който с точност и бързина взаимодейства с повърхността.




Предимства на интерактивните бели дъски

1. Позволяват ефективно взаимодействие между потребителите.
2. Интегрира във виртуална среда за обучение. 
3. Подобрява и ускорява ученето.
4. Дава възможност за предварителна подготовка на материали и ресурси в помощ при усвояването на нови знания.
5.Увеличават мотивацията на учениците да участват в учебният процес активно.
6.Интегрира и адаптира съдържанието в реално време.




Недостатъци на интерактивните бели дъски


1.Злоупотребата може да доведе до увреждане на зрението.
            Съвет: Потребителите трябва да избягват директен контакт с лъч, генериран от проектора.
2. Негативни последици предизвиква увеличаването на яркостта на проектора.
            Съвет: Вместо това използвайте щорите на прозорците, за да „подсилите“ цветовете на екрана.





5 коментара:

  1. Подозирам, че тези дъски ще бъдат по-умни от повечето ученици в училището. Малко е депресиращо.

    ОтговорИзтриване
  2. Вивиана Стефанова3 декември 2011 г. в 7:10

    По мое мнение много деца постоянно се оплакват, че материалът е скучен, не е представен по подобащ начин, че не им харесва и т.н. И сега след навлизането на интерактивнити бели дъски, които променят осезаемо начина на работа, какви ли ще бъдат оправаданията на децата, които просто нямат никакъв стимул за учене?

    ОтговорИзтриване
  3. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  4. Истината е, че когато някой не иска да учи нещо, то не може да му бъде набито в главата. Интерактивните дъски са още едно средство това да бъде направено. Те ще са от полза, като децата са още малки, но след това? Когато вече са в пубертета, развили са някакви таланти, тяхното внимание няма просто да бъде взето от някаква дъска. А особено тези, които карат по буен пубертет, рано или късно ще намерят повод да изпотрошат дъската. Не само те, даже, малките деца включително са склонни да правят такива глупости.

    Ресурсите, вкарани за закупуването на такива неща, трябваше да бъдат ориентирани към по-добро сортиране в училищата. От моя гледна точка, докато няма коренна реформа в образованието, при което всяко училище става вид техникум - следователно, всяко дете влиза там, където има заложби, и дете, което очевидно не се справя с математиката, не я учи, както и дете, което мрази есетата и философията има шанс да учи само биология и химия - няма полза да има каквито и да е промени в начина на поведение, защото не алтернативни начини на обучение са начина на привличане на внимание, а алтернативното обучение по принцип. Всички ресурси трябва да бъдат ориентирани към това да се разбере точно какво им харесва да учат децата, и да бъдат пращани на места, на които ще могат да го правят. Защото и бонбони да раздаваме, макар да са лек за всичко, ако не искат да учат нещо, просто няма да го правят.
    Спортни училища. Архитектурни училища. Философски училища. Литературни училища. Училища базирани на физика. В това е бъдещето. Да не говорим колко би улеснило висшето образование, което би могло да бъде съкратено само на две години за повечето професии, защото всички ще са взели половината нужен материал още в училище.

    Тези дъски са играчки. Пратете ги в детската градина или в началното училище. Нямат практическа полза.

    Е, разбира се, всички колежки получават одобрително облизване по носа за статията, все пак.

    ОтговорИзтриване
  5. Аз съм против да се въвежда в училище. Промиване на мозъци си е това! Черната дъска и тебешира!

    ОтговорИзтриване